Domů » Nejlepší esenciální oleje na spaní (TOP 10)

Nejlepší esenciální oleje na spaní (TOP 10)

esenciální olej na spaní

Esenciální oleje na spaní dokáží zázraky. Vstupte do mimořádného světa vůní stylově a podívejte se na ty nejlepší esenciální oleje na spaní.

Jen si to představte.

Večer otevíráte dveře do své ložnice a ihned vás přátelsky objímá všudypřítomná, okouzlující a uklidňující vůně. V ten moment už víte, že vstupujete do jiného světa. Uléháte do postele a postupně vás opouští všechny stresující myšlenky na pracovní i soukromé povinnosti.

Mnohem lépe se vám dýchá a pociťujete jakousi lehkost a čistotu. Vaši mysl naplňuje pocit, že jste na krásném místě, na kterém chcete být už napořád. Pak s potutelným úsměvem na tváři usínáte blaženým spánkem.

Zní to jako pohádka?

Možná. Pravdou ale je, že vůně a obecně kvalita vzduchu ve vaší ložnici má na váš spánek větší vliv, než si možná připouštíte. Jestli se chcete opravdu dobře vyspat, vytvořte pro spánek vhodné podmínky. Esenciální oleje na spaní jsou skvělým prostředkem, který vám s tím pomůže.

Co jsou esenciální oleje

Esenciální oleje jsou 100% přírodní koncentrované výtažky z květů, listů, plodů, semen nebo kořenů rostlin. Vyznačují se antivirovými, antimikrobiálními, antiseptickými, fungicidními a repelentními vlastnostmi s blahodárnými účinky na lidskou psychiku.

Terapeutickými účinky esenciálních olejů se zabývá aromaterapie, která spočívá ve vdechování vůní nebo par esenciálních olejů za účelem dosažení pozitivních zdravotních účinků.

Nejlepší esenciální oleje na spaní

1. Levandulový esenciální olej

levandulový esenciální olej na spaní

Levandulový esenciální olej má všestranné účinky a mimo jiné uklidňuje nervový systém [1], a to především díky v něm obsaženým chemickým sloučeninám linaloolu a linalyl-acetátu, které zmírňují úzkost a depresi a navozují relaxaci.

Velice účinně pomáhá také se snižováním srdečního tepu, teploty a krevního tlaku, což jsou procesy, které – ne náhodou – kopírují fáze, jimiž tělo prochází, když se ukládá ke spánku.

2. Bergamotový esenciální olej

bergamot olej

Bergamotový esenciální olej může snižovat krevní tlak a zlepšovat duševní zdraví [2], což je základním předpokladem pro to, aby zlepšoval i spánek. Jako esenciální olej na spaní je ideální především v kombinaci s dalšími esenciálními oleji.

Například tato studie na zdravých ženách zjistila, že směs bergamotu a santalového dřeva zlepšila kvalitu spánku u 64 % účastnic studie. Jiná studie na osobách v rámci kardiologické rehabilitace zjistila, že kvalita spánku se významně zvýšila po vystavení aromaterapeutické směsi bergamotu, levandule a ylang-ylang.

3. Heřmánkový esenciální olej

heřmánkový esenciální olej na spaní

Existují dva druhy heřmánku: římský a německý. Tyto odrůdy rostlin jsou si podobné, i když mají různé kombinace účinných látek, a tím i potenciálně odlišné účinky.

Éterický olej z heřmánku římského je známý spíše pro snížení úzkosti, zatímco heřmánek německý je známý pro zmírnění bolesti. Pokud chcete v rámci své spánkové hygieny snížit úzkost, heřmánek je pro tyto účely považován za jeden z vůbec nejlepších esenciálních olejů.

Heřmánkovému oleji se věnuje i celá řada studií. Například v této studii snížilo inhalování směsi heřmánkového a levandulového esenciálního oleje úzkost u zdravotních sester a k ještě většímu snížení došlo, když byla aromaterapie spojena s hudbou. V jiné studii snížila aromaterapie římským heřmánkem úzkost u těhotných žen.

4. Esenciální olej z cedrového dřeva

cedrové dřevo

Pokud máte rádi dřevité vůně, zvažte při vytváření ideální ložnice pro spánek použití esenciálního oleje z cedrového dřeva. Olej z cedrového dřeva má sedativní účinek díky chemické sloučenině zvané cedrol.

Bylo prokázáno, že inhalace směsi esenciálních olejů, která obsahuje cedrol, zlepšuje kvalitu spánku jak u mladých zdravých dospělých, tak u starších osob s demencí, pravděpodobně proto, že aktivuje parasympatický nervový systém.

Olej z cedrového dřeva je velice univerzální. Jedna studie se například zaměřila na ženy ve věku 20, 30 a 40 let žijící v Japonsku, Norsku a Thajsku. Cedrol měl sedativní účinek napříč skupinami, přestože ženy z různých zemí měly odlišné stupně úzkosti i průměrnou dobu spánku.

Aby se projevily účinky cedrového oleje, doporučují ho vědci používat po dobu nejméně 20 nocí. Olej z cedrového dřeva vám pomůže prodloužit celkovou dobu spánku a snížit počet nežádoucích probuzení.

5. Šalvějový esenciální olej

šalvěj

Šalvěj muškátová pochází z jižní Evropy. Ačkoli se nejedná o stejnou rostlinu jako oblíbená sušená šalvěj, často se používá podobně například k ochucení pokrmů.

Studie ukazují, že šalvějový olej působí antidepresivně a snižuje hladinu kortizolu. Vzhledem k tomu, že kortizol ovlivňuje cirkadiánní rytmy a zřejmě souvisí s bdělostí, může snížení kortizolu podpořit spánek.

Šalvěj muškátová snižuje také úzkost. Například v této studii se ukázalo, že inhalace šalvějového oleje snižuje stres u pacientů tím, že snižuje jejich krevní tlak a dechovou frekvenci.

Pokud často trpíte úzkostmi, které vám brání ve spánku a máte rádi vůni bylinek, šalvějový esenciální olej pro vás může být skvělou volbou.

6. Esenciální olej z máty peprné

esenciální olej z máty peprné

Mátový esenciální olej sice není tradičním pomocníkem při usínání, přesto je skvělý pro podporu odpočinku, protože vám obrazně i doslova vyčistí hlavu.

Příjemná vůně mátového oleje působí relaxačně. Navíc pokud trpíte sezónními alergiemi nebo citlivostí na prach, nic vám nezmírní příznaky lépe a rychleji než rozptýlení mátového oleje v ovzduší vaší ložnice.

Tato studie z roku 2020 porovnávala účinek esenciálního oleje z máty peprné a jedním z nejlepších esenciálních olejů pro spánek – levandule – na kvalitu spánku u 105 osob se srdečními problémy. Studie zjistila, že oba esenciální oleje zlepšily kvalitu spánku a přitom nebyl zjištěn žádný významný rozdíl v jejich účinnosti.

7. Majoránkový esenciální olej

majoránka

Výrobci obvykle propagují majoránkový esenciální olej jako účinný pro zmírnění stresu, deprese a bolesti a jako podporu zdraví zažívacího traktu.

Studie z roku 2017 zkoumala vliv aromaterapeutické masáže na kvalitu spánku u zdravotních sester na nočních směnách. Aromaterapeutický masážní olej se skládal ze sladkého majoránkového esenciálního oleje smíchaného se sladkým mandlovým olejem jako nosným olejem.

Výzkumníci rozdělili zdravotní sestry do dvou skupin: léčebnou skupinu, která absolvovala aromaterapeutickou masáž, a kontrolní skupinu, která odpočívala v místnosti, kde probíhaly masáže.

Výsledky ukázaly, že u léčebné skupiny došlo k výraznému snížení poruch spánku a denních dysfunkcí ve srovnání s kontrolní skupinou. Studie dospěla k závěru, že masáže směsí esenciálních olejů byly účinné při zlepšování kvality spánku.

8. Esenciální olej ze santalového dřeva

olej na spaní ze santalového dřeva

Dalším esenciálním olejem s dřevitou vůní je santalové dřevo. Výrobci často uvádějí, že esenciální olej ze santalového dřeva je užitečný pro zlepšení nálady a soustředění, snížení stresu a úzkosti a podporu pocitu klidu.

Výzkumy, které by zkoumaly použití santalového esenciálního oleje jako prostředku na podporu spánku, jsou omezené. Studie z roku 2016 podala přípravek Aromasticks lidem žijícím s rakovinou, aby jim pomohla zvládnout problémy se spánkem.

Přípravek Aromasticks obsahoval esenciální olej ze santalového dřeva, kadidlovník a bergamotový, mandarinkový a levandulový esenciální olej a výsledky studie ukazují, že 64 % účastníků zaznamenalo zlepšení kvality spánku.

9. Esenciální olej z Ylang Ylang

esenciální olej na spaní ylang ylang

Ylang ylang možná není tak účinným prostředkem na spaní jako levandulový olej, ale není o moc pozadu. Výtažek z tropických stromů v Asii, ylang ylang – stejně jako levandulový olej – snižuje krevní tlak i srdeční tep a zcela přirozeně připravuje tělo na spánek.

Při vdechování vydává olej velmi ovocnou a příjemnou vůni, která je sama o sobě uklidňující. Výborné účinky má také v kombinaci s jinými esenciálními oleji na spaní jako například s bergamotovým nebo levandulovým olejem.

10. Eukalyptový esenciální olej

eukalyptový esenciální olej na spaní

Stejně jako mátový olej kombinuje eukalyptový esenciální olej přirozeně uvolňující vůni se silnými účinky na čištění dutin. Pokud patříte k těm, kteří trpí nadměrnou tvorbou hlenů před spaním, eukalyptový olej vám poskytne dvojí výhodu: uvolní vás a současně zmírní ucpání nosu.

Jak poznat kvalitní esenciální oleje

Na trhu najdete spoustu esenciálních olejů a rádoby esenciálních olejů, jak se v nich vyznat? Kvalitní esenciální oleje by měly už na první pohled splňovat několik základních kritérií.

Údaje na lahvičce

Na lahvičce pravého esenciálního oleje najdete vždy:

  • nápis esenciální nebo éterický olej (nikdy ne v kombinaci s vonný nebo jen vonný)
  • nápis 100% přírodní
  • český a latinský název rostliny (rodové i druhové jméno v latině)
  • původ (název země, ze které rostlina pochází)
  • datum výroby a spotřeby
  • způsob získání (destilace, lisování…)

Cena

Cena esenciálního oleje se odvíjí od výtěžnosti esence z dané rostliny. Z některých rostlin je možné získat poměrně snadno velké množství esence (mají dobrou výtěžnost), z jiných je to obtížnější. Čím náročnější je výtěžnost, tím je zpravidla dražší výsledný produkt.

Dávejte pozor na příliš levné lahvičky pod 50 korun s jakýmkoliv nápisem esenciální nebo éterický. Ve většině případů půjde jen o vonný olej bez jakýchkoliv aromaterapeutických účinků.

Certifikace

Při výběru kvalitního esenciálního oleje se můžete spolehnout také na jeho certifikaci, kterou by vám měl být prodejce schopen doložit, případně ji najdete rovnou na stránkách webu.

Certifikace jako ECO GARANTIE, CPK nebo CPK BIO jsou zárukou kvality, na které se při výběru můžete spolehnout, aniž byste museli někde složitě dohledávat informace nebo zkoumat údaje na etiketě.

Nejoblíbenější značky esenciálních olejů

Pokud nechcete kupovat zajíce v pytli, nakupujte především v zaběhnutých e-shopech, které mají esenciální oleje na svých stránkách detailně popsané a nejlépe esenciální oleje od zavedených značek, které nakupují suroviny od prověřených dodavatelů.

  • Saloos – česká značka, která působí na trhu už od roku 1993, u nás patří mezi nejoblíbenější. V jejím širokém portfoliu produktů zaměřených především na péči o tělo najdete i 100% přírodní esenciální oleje, na které se specializuje především.
  • Taoasis – německá značka, která je znalcem v oboru aromaterapie. Všechny jejich produkty mají vysokou kvalitu a jsou 100% přírodní. Ve výrobě používají především lokální suroviny z obnovitelných zdrojů.
  • Nobilis Tilia – česká společnost Nobilis Tilia se zabývá výrobou aromaterapeutické kosmetiky, vzděláváním a osvětovou činností v oboru aromaterapie už od roku 1994. Maximálně využívá suroviny z ekologického zemědělství a vyrábí bez syntetických a konzervačních látek.
  • Aromaterapie Karel Hádek – česká značka s více než 10letou tradicí, která vyznává čistě přírodní přístup. Firma se zaměřuje především na aromaterapii.

Jak se získávají esenciální oleje

Esenciální oleje se získávají z rostlin několika metodami, z nichž nejčastější je parní destilace. Při parní destilaci se rostliny (například levandule) umístí do kotle, do kterého je následně vpuštěna pod tlakem pára.

Z rostliny se vlivem páry uvolní přírodní esence, které se na páru naváží. Pára s těmito esencemi se následně zchladí a získá se voda společně s esenciálním olejem. Ty se od sebe přirozeným procesem oddělí a výsledkem je čistý esenciální olej.

Proč používat esenciální oleje na spaní

Esenciální oleje se již po staletí používají k podpoře relaxace a duševní i fyzické pohody. Pokud patříte mezi ty, kteří chtějí řešit problémy při usínání, mírnění stresu, úzkosti, špatné nálady a fyzického nepohodlí přírodní cestou, pak je pro vás aromaterapie skvělou možností.

Pro spánek

Z řady výzkumů vyplývá, že esenciální oleje mohou přinést úlevu při poruchách spánku [3] a zlepšit kvalitu spánku u dospělých [4].

Například studie z roku 2017 srovnávala účinky aromaterapie a akupresurní masáže na kvalitu spánku a celkovou kvalitu života u žen. Výzkumníci zjistili, že směs esenciálních olejů podporujících spánek působí na zlepšení kvality spánku i kvality života účinněji než akupresura.

Na stres a úzkost

Stres a úzkost jsou častými překážkami zdravého a klidného spánku. Pokud vás trápí příznaky stresu a úzkosti, určitě máte často také potíže s usínáním a neklidným spaním a druhý den jste unavení a vyčerpaní.

Existuje řada výzkumů, které naznačují, že aromaterapie s použitím esenciálních olejů [5] může pomoci zmírnit příznaky stresu a úzkosti [6], což může přispět i ke zlepšení vašeho spánku.

Při depresi

Deprese a problémy se spánkem jdou často ruku v ruce. Řada studií zkoumala účinky aromaterapie s použitím esenciálních olejů u osob s depresí a depresivními příznaky.

Podle výsledků několika z nich může aromaterapie skutečně pomoci depresivní příznaky zmírnit nebo potlačit. Například analýza z roku 2016 zjistila, že aromaterapie účinně snižuje stres a depresi – stejně jako příznaky menopauzy – u žen středního věku.

Jako bonus ke všem výše zmíněným zdravotním benefitům dokáží esenciální oleje přírodní cestou neutralizovat všechny nepříjemné zápachy.

Jak používat esenciální oleje na spaní

V zásadě existují tři způsoby, jak můžete využít benefitů esenciálních olejů:

  • inhalací (vdechováním)
  • přímou aplikací na pokožku
  • požitím

Nejběžnějším a nejbezpečnějším způsobem použití esenciálních olejů je inhalace, která se obvykle provádí pomocí difuzéru nebo aroma lampy. Do difuzéru s vodou nakapete doporučené množství esenciálního oleje, difuzér zapnete a esence se začne uvolňovat do prostoru.

Při přímé aplikaci na pokožku může tělo absorbovat molekuly, které prostupují kůží. Protože je esenciální olej vysoce koncentrovaný, je nejlepší ho před aplikací na pokožku zředit jiným – nosným – olejem a vyzkoušet jeho působení na malou oblast pokožky, abyste předešli případným nežádoucím účinkům (alergické reakci).

I když se dají éterické oleje přidávat do jídla a nápojů, tento způsob se nedoporučuje bez konzultace s lékařem. Pokud můžete, použijte jinou metodu (nejlépe inhalaci pomocí difuzéru nebo aroma lampy).

Esenciální oleje na spaní nejsou určeny jako léčba spánkové apnoe nebo jiných poruch spánku, ale můžete je použít například ke zmírnění chrápání, které nesouvisí se spánkovou apnoe, případně jako doplněk k léčbě, kterou vám předepsal lékař.

Směsi esenciálních olejů na spaní

Esenciální oleje na spaní seženete na trhu buď samostatně, kdy je v lahvičce jen jedna esence, nebo jako směsi, kdy jsou v lahvičce namíchány různé kombinace esencí.

Pokud chcete experimentovat, můžete si směs esenciálních olejů připravit i sami doma. Pomocí vhodných kombinací můžete docílit zajímavých vůní s různými účinky.

Na trhu na vás samozřejmě čeká celá řada již připravených a odzkoušených směsí. Mezi ty nejoblíbenější patří:

  • Dobrý spánek – směs éterických olejů v alkoholu má zklidňující a harmonizační účinky. Sladká hřejivá vůně levandule a pomeranče příjemně naladí, uklidní a pomůže snadněji usnout. Směs koupíte zde.
  • Sladké sny – účinná bioaktivní směs esenciálních olejů pro děti před spaním krásně zklidní a připraví na ničím nerušený spánek. 100% přírodní směs látek, jejíž účinky se doplňují a působí synergicky. Směs koupíte zde.
  • Dětská směs éterických olejů – podporuje pozitivní naladění, klidný spánek a má protizánětlivé schopnosti. Harmonizační účinky směsi mohou děti provázet již od 9. týdne věku. Směs koupíte zde.
  • Vůně spánku – přípravek pro podporu dobrého spánku. Kompozice olejů, která napomáhá zklidnění, uvolňování napětí a tím může podporovat kvalitní spánek. Směs koupíte zde.
  • Antichrapin – pro podporu dýchání a klidný spánek bez chrápání. Směs koupíte zde.

Mohou být esenciální oleje nebezpečné?

Esenciální oleje neškodí, pokud je používáte správným způsobem. Nebezpečné mohou být v případě, že je použijete neředěné v přímém kontaktu s pokožkou, kdy mohou vyvolat alergickou reakci nebo pálení.

S esenciálními oleji byste měli vždy zacházet jako s vysoce koncentrovaným přípravkem, který se v této podobě v přírodě přirozeně nevyskytuje.

Vždy proto čtěte příbalové letáky nebo si pozorně projděte vlastnosti daného produktu na webu prodejce. Dobrý prodejce bude mít své produkty detailně popsané.

Používání esenciálních olejů se nedoporučuje:

  • v období těhotenství
  • u kojících matek
  • u alergiků
  • u novorozenců a kojenců (přibližně do jednoho roku života)

Pozor dávejte také v přítomností dětí. Děti jsou zpravidla citlivější na působení a vnímání okolních pachů. Na trhu najdete i speciální esenciální oleje pro děti například zde.

Nejčastější dotazy

Co jsou esenciální oleje?

Esenciální oleje jsou 100% přírodní koncentrované výtažky z květů, listů, plodů, semen nebo kořenů rostlin. Vyznačují se antivirovými, antimikrobiálními, antiseptickými, fungicidními a repelentními vlastnostmi s blahodárnými účinky na lidskou psychiku.

Fungují esenciální oleje na spaní?

Ano. Řada výzkumů naznačuje, že některé esenciální oleje mohou přispívat k relaxaci a lepšímu spánku. Ne všechny esenciální oleje ale mohou vyhovovat každému, a je proto důležité vyzkoušet více druhů a vybrat pro sebe ten nejvhodnější.

Mohou být esenciální oleje nebezpečné?

Esenciální oleje neškodí, pokud je používáte správným způsobem. Nebezpečné mohou být v případě, pokud se používají neředěné přímým kontaktem s pokožkou, kdy mohou vyvolat alergické reakce nebo pálení.

Jaký je rozdíl mezi esenciálním, éterickým a vonným olejem?

Esenciální a éterické oleje jsou dva pojmy, které označují totéž. Jde o 100% přírodní výtažky z rostlin. Naopak vonné oleje jsou synteticky (uměle) upravené oleje bez aromaterapeutických účinků.

Který esenciální olej nejvíce uklidňuje?

Za jeden z nejvíce uklidňujících se považuje levandulový esenciální olej. Více o něm v článku.

Mohou se esenciální oleje zkazit?

Ano. Všechny esenciální oleje mají na lahvičce datum spotřeby. Pokud mají prošlou dobu spotřeby, mohou být náchylnější k způsobení alergické reakce.

Jak skladovat esenciální oleje?

Esenciální oleje skladujte nejlépe při nižší teplotě do maximálně 17 °C na temnějším místě.

Mohu používat difuzér celou noc?

Můžete difuzovat jakkoliv dlouho. Otázka je, jestli je to nutné. Tělo si po určitém čase přivykne okolním vůním (nasytí se) a ty pak ztrácí svou účinnost. Lepší může být použití difuzéru jen krátce před spaním.