Domů » Jak vybrat polštář na spaní – nejlepší polštáře

Jak vybrat polštář na spaní – nejlepší polštáře

jak vybrat polštář - úvodní obrázek

Co se týče pohodlí při spánku budí většinou pozornost především výběr matrace. Polštáře jsou trochu neprávem opomíjené. Přitom pro kvalitní a pohodlný spánek hrají polštáře neméně důležitou roli. V tomto článku se dozvíte, jak vybrat polštář, na kterém se vyspíte dorůžova.

Jak vybrat polštář

Výběr polštářů na internetu je dnes obrovský a je dost pravděpodobné, že na vás při hledání vyskočí stovky různých kousků. V tomto článku se dozvíte, na co se při výběru polštáře zaměřit. Berte samozřejmě v úvahu, že při výběru je vždy nutné přihlédnout i k vašim osobním potřebám a zvyklostem.

V jaké poloze spíte nejčastěji?

Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru polštáře je vaše poloha při spaní. Hlavní a nejdůležitější funkcí polštáře je udržet páteř v neutrální poloze, ve které je tělo schopné zdravě odpočívat. Známe celkem tři základní polohy při spaní – na zádech, na boku, na břiše. Každá poloha při spánku vyžaduje jiný typ polštáře, který udrží páteř ve správné poloze.

TIP: Jak zjistíte, jestli je vaše krční páteř v ideální poloze při spánku? Vaše uši by měly být v jedné linii s rameny a brada ve výšce hrudníku.

Ideální polštář pro spaní na zádech

Spaní na zádech je společně se spaním na boku považováno za nejzdravější pozici. Pokud bude polštář příliš nízký nebo naopak vysoký, hlava a krk nebudou ve správné poloze. K udržení správné polohy páteře potřebují spáči na zádech:

  • polštář střední výšky a střední tvrdosti, který pomůže udržet hlavu i krk ve správné linii, hlavu dostatečně podepře a současně zajistí, že se polštář přes noc neslehne
jak vybrat polštář – polštář pro spaní na zádech

Polštáře pro spaní na zádech by měly být středně vysoké a středně tvrdé.

Pro spaní na zádech jsou vhodné a oblíbené především anatomicky tvarované polštáře z paměťové pěny.

Ideální polštář pro spaní na boku

Spaní na boku je častější u žen. Za vhodnější pozici je obecně považováno spaní na levém boku. Pro spaní na boku je vhodný:

  • polštář vyšší a tvrdší, který hlavu dostatečně podepře a současně sníží tlak na ramena, která nesou velkou váhu těla – pokud máte pocit, že se vaše tělo příliš noří do matrace, je možné, že máte polštář moc nízký nebo moc měkký
jak vybrat polštář – polštář pro spaní na boku

Polštáře pro spaní na boku by měly být vyšší a středně tvrdé až tvrdší.

I v této polohy jsou vhodné anatomicky tvarované polštáře z paměťové pěny, které ovšem nemusí vyhovovat každému a je potřeba si na ně zvyknout.

Oblíbenou možností jsou například i měkčí výplně z kapoku nebo prachového peří, které jsou dobře tvarovatelné a dají se načechrat. Tady je ovšem nutné, aby byl polštář dostatečně napěchovaný – správně vysoký i tvrdý.

Ideální polštář pro spaní na břiše

Mnoho expertů radí se této poloze při spaní vyhýbat, protože není vůbec zdravá. Hlava se při ní nepřirozeně vytáčí do strany a krk i páteř trpí. Při špatně zvoleném polštáři, který je příliš vysoký nebo tvrdý, se problémy ještě umocňují. Přesto, pokud v této poloze spíte, pak pro vás bude nejvhodnější:

  • nízký a měkký polštář, který zajistí, že se hlava nebude příliš zvedat a nepřirozeně vytáčet

Polštáře pro spaní na břiše by měly být nízké a měkké.

Ideální jsou polštáře plněné peřím (případně dutými vlákny), protože jsou dobře tvarovatelné a snadno se slehnou. Vhodné jsou i polštáře, které umožňují nastavit množství výplně – přidat nebo ubrat.

Cena polštáře

Jako všechno, i polštáře najdete drahé, levnější a levné. Záležet bude na vás, kolik jste připraveni zainvestovat do svého zdraví a pohodlí. Dražší polštáře nabízí většinou lepší nebo pokročilejší konstrukci a použité materiály. Na druhou stranu i mezi levnějšími se dají najít kvalitní kousky.

Výška a tvrdost polštáře

Jak už jsme si řekli, každá poloha při spánku vyžaduje jinou výšku a tvrdost polštáře. Výška polštáře se měří v klidovém stavu, kdy polštář leží na rovném podkladu bez jakéhokoliv zatížení. Obecně můžeme polštáře rozdělit podle výšky:

  • nízké: do 7 cm
  • střední: 7-13 cm
  • vysoké: od 13 cm

Nejedná se o oficiální měřítko, ale dává lepší představu. Na potřebnou výšku polštáře má vliv také tělesná hmotnost (čím vyšší hmotnost, tím vyšší polštář kupte) a tvrdost matrace (na měkké matraci se zdají polštáře měkčí a naopak). Pamatujte také na to, že vysoký polštář nemusí udržet hlavu dostatečně vysoko, pokud je příliš měkký.

Tvrdost polštáře ovlivňuje především materiál výplně polštáře a jeho hustota. Mezi ty měkčí materiály patří peří a jeho alternativy. Mezi ty o něco tvrdší-tužší například latexové polštáře nebo polštáře z pěny.

ČTĚTE TAKÉ:
Vybíráme nejlepší polštář pro spaní na boku

Některé polštáře nabízí možnost si výšku a tvrdost přizpůsobit dodatečným přidáním nebo ubráním výplně – polštáře s nastavitelnou výplní.

Materiál výplně polštáře

Když mluvíme o materiálu polštáře, mluvíme především o materiálu výplně polštáře. Dříve bývalo nejčastější výplní peří. V dnešní době už je výběr daleko rozmanitější. Neexistuje materiál, který by byl pro polštáře ten „nejlepší“. Každý má nějaké výhody i nevýhody.

Pěna

Pěna patří k dnes již nejrozšířenějším materiálům výplní polštářů. Její největší výhodu je dostatečná opora, dobrá pružnost a tvarová stálost. Na trhu je k dostání několik druhů pěnových polštářů, mezi ty nejčastější patří:

  • PUR pěna, která patří mezi ty levnější a dostupnější druhy pěnových výplní. Nabízí dobrou pružnost a tvarovou stálost.
  • Viscoelastická pěna, označována také jako VISCO pěna, líná pěna nebo nejčastěji paměťová pěna, která patří mezi ty vůbec nejprodávanější. Svůj tvar přizpůsobí vaši tělesné teplotě a zajišťuje tím ideální polohu hlavy a krku při spánku.
  • Bio pěna, má vynikající relaxační účinek. Polštáře z bio pěny mají výbornou tvarovou paměť a dokáží skvěle ulevit problémům v oblasti krční páteře. Pěna je většinou bioaktivně upravena přírodními esencemi jako eukalyptus, levandule, přírodní oleje a další, které současně slouží i jako ochrana proti roztočům.

Polštáře z pěny bývají nejčastěji anatomicky tvarované – kopírují křivky hlavy a krku tak, aby byla zajištěna ideální poloha při spaní. Bývají také „obviňovány“ z přílišné absorpce tělesného tepla – hromadí v sobě teplo. Tento problém výrobci řeší především u novějších modelů přidáním speciální chladicí gelové příměsi.

Peří

Péřové polštáře jsou měkké, nadýchané, dobře tvarovatelné, ale sléhávají se. Je nutné je pravidelně čistit, protože se v nich usazuje prach a jsou dobrým prostředím pro roztoče. Nejsou tedy úplně vhodné pro alergiky.

Do péřových polštářů se používá nejčastěji husí nebo kachní peří různých barev. Obecně lze říct, že husí peří je díky svým vlastnostem vhodnější, ale také o něco dražší. Kvalitu peří můžeme rozdělit na dva druhy:

  • prachové peří je peří, které se nachází pod vnějším a tvrdším peřím mnoha ptáků, ke kterým patří i husy a kachny.
  • ostatní peří je tvrdší, vnější peří ptáků. Výplně polštářů z nich obsahují často i části brček.

Péřové polštáře jsou většinou mixem obou druhů. Poměr prachového a ostatního peří se udává jako zlomek 20/80, 40/60, 80/20, 90/10 atp (prachové/ostatní). Čím více prachového peří je v polštáři, tím kvalitnější je. Polštáře v poměru peří 100/0 (100 % prachového peří) nejsou tak časté, ale samozřejmě existují.

TIP: U polštářů se můžete setkat také s označením „100 % z peří“. Výrobce tím však jen poukazuje na to, že v polštáři nejsou žádné syntetické materiály. O kvalitě a poměru peří v polštáři toto označení nic neříká.

Duté vlákno

Duté vlákno je syntetické textilní vlákno s dutým vnitřkem. I když se často používá jako náhražka peří, nemá vlastnosti jako peří – především neabsorbuje a neodvádí tak rychle tělesnou vlhkost a nehřeje tak jako peří. 

Na druhou stranu nepráší a nedrží se v něm roztoči – je tedy vhodné pro alergiky, nesléhá se, je nadýchané a měkké. Má větší objem a je skvělým tepelným izolantem. Je hypoalergenní (nevyvolává alergické reakce) a můžete ho často prát (a zničit tak roztoče a bakterie), aniž by se poničilo. Po vyprání se skvěle regeneruje a zachovává si stálost objemu.

Často se s ním setkáte ve formě malých kuliček nebo vloček. Výplň z dutého vlákna může mít různou kvalitu. Obecně čím levnější, tím je kvalita horší (má o něco horší vlastnosti). Základní množství v klasickém polštáři 70x90cm je zhruba 1kg výplně. Výplň je často možné regulovat přidáním nebo odebráním díky zipovému uzávěru.

Latex

Latexové polštáře dokáží uvolnit tlak a jsou extrémně odolné. Bývají vyšší a hustší, takže jsou lepší pro spaní na zádech nebo na boku. Latexové polštáře mohou být vyrobeny z jednoho kusu latexu nebo drcené latexové výplně. Latex je pocitově podobný jako pěna, ale má lepší chladící vlastnosti. Může tak být dobrou volbou pro všechny, kdo v noci bojují s přílišným teplem.

Pohanka

Pohankové polštáře jsou plněné čištěnými pohankovými slupkami. Pohanková výplň se snadno přizpůsobí jakémukoliv tvaru. Má uklidňující a mikromasážní účinky, které dokáží ulevit od bolestí krční páteře, zádových svalů a dalších.

Slupky mají schopnost udržovat v sobě vzduch – polštář z pohankových slupek je tak možné nahřát (na topení, na slunci) a vstřebané teplo pak využít při spánku, kdy se teplo přenáší do lidského těla. Naopak při nachlazení pomáhají snížit horečku nebo ulevit od spálenin. K dostání jsou i pohankové polštáře s různými (například bylinnými) příměsemi – levandule, máta atd.

Vlna

Vlna je ne tak častý materiál výplní, i tak si ale získává na popularitě zejména u těch, kteří hledají přírodní alternativy. Většina vlněných polštářů je hypoalergenních (nezpůsobuje alergické reakce), organická, ale také dražší. Vlna je teplotně neutrální a nepříliš dobře tvarovatelná.

Voda

Vodní polštář se plní obyčejnou vodou z kohoutku a je tak možné si přizpůsobit jeho tvrdost i výšku. Podle řady vědeckých studií dosahují vodní polštáře těch nejlepších výsledků co do kvality spánku. Jsou vhodné v boji proti ranním bolestem hlavy a krční páteře.

Jsou sice o něco těžší, ale nikdy se neslehnou. Voda je tepelně izolována takže nehřeje ani nestudí, její výměna se provádí 1x za rok. Bývají složeny z několika vrstev. Polyesterová vrstva, která zvyšuje pohodlí, tepelně izolační vrstva a samotná vodní vrstva. Lidé si je maximálně pochvalují. Pokud váš ráno často bolí za krkem, zkuste ho.

ČTĚTE TAKÉ:
Vybíráme nejlepší polštář pro spaní na boku

Rozměry polštáře

Na trhu najdete spoustu rozměrů. Mezi ty nejčastější a nejpoužívanější patří:

  • 70×90 cm – klasický velký polštář na spaní, nejprodávanější velikost v ČR, povlečení na tento rozměr seženete bez problémů
  • 50×70 cm – původně dekorativní polštář, který se stále více využívá i na spaní díky jeho menším rozměrům
  • 45×60 cm – dětský polštář vhodný do postýlky

Typy polštářů a názvosloví

Setkáte se s různými typy a označeními polštářů. Mezi ty nejčastější patří:

Zdravotní polštář

Zdravotní polštáře jsou polštáře, které mají zdravotní certifikát. Ulevují od bolesti hlavy i krční páteře a předepsat vám je může i váš lékař. Jsou hypoalergenní (nevyvolávají alergické reakce) a nejčastěji anatomický tvarované (viz níže).

Ortopedický polštář

Ortopedický polštář zajišťuje správnou polohu hlavy a krku a ulevuje od bolesti. Často bývá anatomicky tvarovaný (viz níže). Může a nemusí mít zdravotní certifikát – tzn. může a nemusí být zdravotním polštářem.

Anatomicky tvarovaný polštář

Anatomicky tvarovaným polštářem je kterýkoliv polštář, který je už předem vytvarovaný do určité podoby, která zajišťuje správnou pozici hlavy a krku ve spánku nebo se po zatížení přirozené křivce páteře sám přizpůsobí. 

Anatomické polštáře mají pevnější tvar a bývají vyrobeny nejčastěji z pěny. Jsou skvělou volbou pro všechny, kteří spí převážně na zádech nebo na boku.

Kojící polštář – těhotenský polštář

Kojící polštář nebo také těhotenský polštář se hodí především těhotným ženám pro pohodlnější spaní i relaxaci, ale využijí ho i maminky po porodu při kojení nebo k odpočinku a spánku miminka. 

Polštář mezi kolena

Polštář mezi kolena je vhodný pro spaní na boku. Vložení polštáře mezi kolena podporuje přirozené zakřivení páteře a ulevuje od bolesti v oblasti zad. Velice oblíbené jsou také u těhotných žen. Skvělá pomůcka, do které se vyplatí zainvestovat.

Tulící polštář

Má mnoho názvů – mazlící polštář, objímací polštář, polštář náhradní manžel, body pillow nebo dakimakura. Podlouhlý tvar polštáře je skvělou volbou i pro všechny, kteří spí na boku, mají potíže s kyčlemi, bolestmi zad, pro těhotné maminky nebo pro ty, kterým se v posteli prostě jen stýská po někom blízkém. Využít se dá výborně i jako relaxační polštář například k televizi.

Cestovní polštář

Cestovní polštáře využijete na cestách dopravními prostředky – autem, autobusem, vlakem nebo letadlem. Bývají tvarované do podoby podkovy a vkládají se za krk. Mají cestu zpříjemnit a umožnit kratší nebo i delší zdřímnutí. Často jsou plněny:

  • polyesterovými kuličkami, které drží dobře tvar
  • vzduchem jako nafukovací polštářky, u kterých je možné upravit výšku a tuhost, navíc jsou levné a dobře skladné

Dekorativní polštář

Slouží především jako dekorace, ale umožňují i krátké příjemné zdřímnutí. Mají menší rozměry než klasické polštáře na spaní a nabízí rozmanité dekorační vzory.

Jak vybrat polštář – shrnutí

Na co se při výběru polštáře zaměřit:

  1. Zjistěte si svou polohu při spánku

    Nejdůležitějším kritériem výběru je poloha, ve které spíte. Každá poloha vyžaduje trochu odlišný typ polštáře – výšku, tvrdost. Ujasněte si, v jaké poloze nejčastěji spíte a podle té zvolte vhodný typ.

  2. Stanovte si rozpočet

    Kolik chcete do polštáře investovat? Dražší polštáře nabízí většinou vyšší komfort a použité materiály.

  3. Vyberte si materiál výplně polštáře

    Každý materiál nabízí určité výhody i nevýhody. Neexistuje jediný ideální. Při výběru berte na vědomí své osobní preference (měkké, tvrdé), zdravotní stav (alergie, astma, bolesti zad, krku …) a další.

Jak vybrat polštář – nejčastější dotazy

Jak často je potřeba polštář měnit?

Minimálně každé 2 roky. V polštáři se mohou hromadit roztoči, může ztratit velkou část své pružnosti a nebo přestane poskytovat dostatečnou oporu.

S kolika polštáři mohu spát?

Záleží na vašich osobních preferencích. Odborníci doporučují jeden, aby byla páteř v přirozené poloze. Pokud jste zvyklí na dva, pak jsou lepší měkčí.

Polštář je příliš tvrdý, změkne časem?

Především polštáře z paměťové pěny se zpočátku mohou zdát jako příliš tvrdé. Je to způsobeno tím, že vlákna zatím dostatečně nezměkla. Po několika dnech bude spánek o poznání příjemnější.

Jak vyprat polštář?

To závisí na materiálu. Péřové polštáře perte samostatně na co nejnižší teplotu za použití speciálních přípravků (ne klasického pracího prášku). Polštáře ze syntetických dutých vláken perte na 60 °C s klasickým pracím práškem v menším než obvyklém množství. Polštáře z pěny do pračky rozhodně nepatří. Ty perte v ruce nejlépe ve vaně za použití menšího množství prášku, pak důkladně propláchněte vodou. Polštáře byste měli mýt alespoň dvakrát do roka.

Jak souvisí výběr polštáře s polohou při spánku?

Úzce. Každá poloha při spánku vyžaduje jiný druh polštáře. Pro spaní na zádech je vhodný polštář střední výšky a střední tvrdosti, pro spaní na boku polštář vyšší a tvrdší a pro spaní na břiše polštář měkký a nízký. Hlavní funkcí polštáře je udržet páteř v neutrální poloze.