Domů » Čaj na spaní – těchto 6 je nejlepších

Čaj na spaní – těchto 6 je nejlepších

čaj na spaní

Čaje na spaní, zejména ty bylinné, mohou být skvělým pomocníkem ve snižování únavy a zlepšování kvality spánku. Bylinné čaje lze připravit z jakéhokoliv jedlé byliny nebo rostliny, ale existuje 6 konkrétních, které prokazatelně zlepšují spánek a podporují relaxaci. Až budete příště shánět čaj na spaní, vybírejte z těch, které obsahují jednu z následujících úžasných bylinek…

Kořen kozlíku lékařského

čaj z kozlíku lékařského

Jak působí: zvyšuje hladinu kyseliny gama-aminomáselné (GABA), která snižuje stres a pomáhá usnout.

Pomáhá nebo může pomoci i při:

Kořen kozlíku lékařského se již po staletí používá jako prostředek na podporu spánku a potlačení stresu. Kromě toho pomáhá i při léčbě problémů, které spánek ovlivňují, jako jsou stres, nervozita, bolesti hlavy nebo bušení srdce.

Zahraniční výzkumy ukazují, že extrakt z kořene kozlíku lékařského může zlepšit spánek bez vedlejších účinků, které se většinou objevují po použití tradičních prostředků na spaní (farmak).

Kořen kozlíku lékařského dokáže podporovat spánek díky dvěma přirozeně se v něm vyskytujícím sedativům zvaným valepotriáty a seskviterpeny [1]. V jedné studii téměř 90 % lidí zaznamenalo zlepšení spánku po vypití čaje z kozlíku lékařského. V jiné studii lidé po vypití kozlíkového extraktu usínali rychleji a zlepšila se i kvalita jejich spánku [2].

Čaj z kozlíku lékařského může být pro svou lehce zemitou vůni a chuť pro někoho nepříjemný. V takovém případě pomůže přidání kapky medu nebo javorového sirupu.

Heřmánek

heřmánkový čaj

Jak působí: Obsahuje antioxidant apigenin, který vás zklidní a navodí příjemnou ospalost.

Pomáhá nebo může pomoci i při:

  • úzkost a deprese
  • reguluje hladinu cukru v krvi
  • zdraví srdce, trávicího traktu a imunitního systému
  • při zánětech

Heřmánek obsahuje několik účinných chemických sloučenin, včetně jedné z nich zvané apigenin, která má mírný uklidňující účinek [3], jakmile se naváže na benzodiazepinové receptory v mozku.

Ačkoliv zatím nebylo provedeno mnoho vědeckých výzkumů, některé z nich už dnes prokazují, že heřmánek dokáže zlepšit kvalitu spánku [4]

Například v této studii dostávala jedna skupina starších dospělých heřmánkový čaj, zatímco druhá ne. Skupina, která užívala heřmánkový čaj na spaní, uváděla celkově mnohem lepší kvalitu spánku než skupina bez něj.

Jiná studie zahrnující ženy po porodu, které měly špatnou kvalitu spánku, zjistila, že ty, které pily heřmánkový čaj po dobu 2 týdnů, vykazovaly celkově lepší kvalitu spánku než ty, které heřmánkový čaj nepily.

Naopak například v této studii, ve které dostávali lidé s chronickou nespavostí dvakrát denně dávku heřmánkového extraktu po dobu jednoho měsíce, nezaznamenali tito lidé žádné výrazné zlepšení.

I když jsou výsledky studií zatím stále lehce rozporuplné a ne úplně průkazné, přinášejí povzbudivé výsledky a heřmánkový čaj na spaní tak určitě stojí minimálně za vyzkoušení.

Levandule

levanudlový čaj

Jak působí: pomáhá relaxovat tělo i mysl a připravit je tak na klidnější spánek.

Pomáhá nebo může pomoci i při:

  • úzkost a deprese
  • menstruační křeče
  • zdraví pokožky

Levandule je fialově kvetoucí bylina, která se používá již od dob Římské říše a je častěji využívána jako aromaterapeutický prostředek [5]. Málokdo ale ví, že levanduli může pít i ve formě čaje, který tak může působit jako výborný relaxační pomocník před spaním.

Stejně jako u většiny bylinných doplňků je i výzkum účinnosti levandule, jako prostředku na podporu spánku, omezený.  Bylo však prokázáno, že levandulový olej podávaný ústně zlepšuje kvalitu [6] a délku spánku, snižuje počet nočních probuzení a celkově zlepšuje náladu.

Existují však také studie, které naznačují, že užívání levandulového čaje na spaní je pouze krátkodobým opatřením při problémech se spánkem a jeho dlouhodobé užívání nemá žádný výraznější vliv na celkovou kvalitu spánku.

Meduňka lékařská

Meduňkový čaj

Jak působí: zvyšuje hladinu kyseliny gama-aminomáselné (GABA) v mozku a působí jako mírné sedativum.

Pomáhá nebo může pomoci i při:

  • kognitivní funkce
  • při nachlazení
  • zažívací potíže a nevolnost
  • bolesti hlavy a zubů
  • menstruační křeče
  • stres, úzkost a deprese

Meduňka lékařská, známá také pod názvem Melissa officinalis, patří do čeledi mátovitých a voní lehce nasládle a citrusově. Nejběžnějšími formami meduňky jsou čaj a esenciální olej.

Historicky se meduňka používala jako antivirový a antibakteriální lék k léčbě infekcí a viróz. Navíc má potenciál pomoci i těm, kteří mají v noci neklidné spaní[7].

Meduňkový čaj na spaní může zmírnit příznaky spojené s nespavostí [8].  Může také pomáhat snižovat úzkost [9] a depresi [10]. Ve studii srovnávající meduňku s tradičním antidepresivem zaznamenali účastníci, kteří užívali 500 miligramů meduňky, lepší skóre kvality života [11] ve srovnání s těmi, kteří ji neužívali.

Šálek meduňkového čaje na spaní pro vás může být dobrou volbou, pokud se před spaním potýkáte s neklidem a úzkostí.

Mučenka

čaj z mučenky

Jak působí: zvyšuje hladinu kyseliny gama-aminomáselné (GABA), která snižuje mozkovou aktivitu a pomáhá relaxovat a dobře spát.

Pomáhá nebo může pomoci i při:

  • úzkost
  • návaly horka při menopauze
  • žaludeční potíže

Čaj z mučenky se vyrábí ze sušených listů, květů a stonků rostliny Passiflora.

Stejně jako heřmánek obsahuje mučenka určité flavonoidy, které se vážou na stejné receptory v mozku jako benzodiazepiny a mohou pomáhat snižovat příznaky úzkosti [12]. Existují důkazy, že vypití jediného šálku [13] čaje z mučenky může pomoci k lepšímu spánku.

Vědci navíc zjistili, že v kombinaci s dalšími bylinami zlepšujícími spánek, jako je například kozlík lékařský, je mučenka stejně účinná při krátkodobé úlevě od nespavosti [14] jako tradiční léky na spaní.

Kůra magnolie (šácholanu)

Kůra z magnolie (šácholanu)

Jak působí: obsahuje sloučeninu honokiol, která má sedativní účinek navozující klid a snadnější usínání.

Pomáhá nebo může pomoci i při:

  • úzkosti a depresi
  • záněty
  • příznaky menopauzy

Čaj z magnólie se vyrábí převážně z kůry rostliny, ale obsahuje také sušená poupata a stonky.

Kůra magnólie (Houpu) je tradiční čínská bylina, která se již tisíce let používá k podpoře spánku [15]. Bylo prokázáno, že její hlavní sloučenina – honokiol – zkracuje dobu potřebnou k usnutí tím, že se váže na GABA receptory v mozku, které napomáhají usínání.

Zpracovaná kůra je k dostání ve formě čaje, ale i jako bylinný doplněk stravy. Protože se čaj vyrábí z kůry magnolie, může mít pro někoho lehce nepříjemnou chuť. V takovém případě vyzkoušejte právě formu rostlinných kapslí.

Závěr

I když jsou výsledky vědeckých studií v mnoha případech lehce rozporuplné, řada z nich naznačuje, že je využití bylinných čajů k navození a zlepšení spánku přínosné.

Je třeba brát v úvahu, že většina provedených výzkumů používala uvedené byliny zejména ve formě extraktu nebo doplňku stravy – nikoliv samotného bylinného čaje. Vzhledem k tomu, že extrakty a bylinné doplňky stravy jsou velmi koncentrované verze bylin, je pravděpodobné, že zředěný zdroj, jako je čaj, bude o trochu méně účinný.

Pokud chcete zařadit bylinné čaje nebo bylinné doplňky stravy dlouhodoběji do své večerní rutiny a současně užíváte nějaké léky (ať už volně prodejné nebo na předpis), vždy bude lepší se o tom poradit se svým lékařem.

Bylinkové čaje na spaní zůstávají skvělou volbou pro ty, kteří chtějí dosáhnout lepšího spánku přirozenou cestou. Vyzkoušíte je?

Nejčastější dotazy

Který čaj na spaní je nejoblíbenější?

Jedním z vůbec nejoblíbenějších čajů na spaní je heřmánkový čaj nebo jeho směsi. Heřmánkový čaj obsahuje antioxidant apigenin, který vás zklidní a navodí příjemnou ospalost. Navíc podporuje i zdraví srdce, trávicího traktu a imunitního systému.

Je vhodné pít čaj před spaním?

Výhody pití čaje si můžete dopřát kdykoliv během dne, tedy i před spaním. Samozřejmě v rozumné míře a nejlépe bez přidaného cukru, který podporuje bdělost.

Je v pořádku pít čaj podporující spánek každý večer?

Ve většině případů je to zcela neškodné. Pokud však užíváte některé léky na spaní (ať už volně prodejné nebo na předpis), vždy je lepší poradit se se svým lékařem, aby se předešlo případným nežádoucím kolizím.